BÖCEK’İN ANTALYALILARA VADETTİĞİ ‘4. RAYLI SİSTEM’ BAŞKA BAHARA KALDI

Toplam 18 kilometrelik hatta 30 metre yerin altından geçmesi planlanıyor. Ancak proje kapsamında altyapı eksikleri, hatalı güzergah planlaması ve Cumhurbaşkanlığı stratejik yatırım listesine yer alması çalışmalar başlamadı.


Gündem 29.05.2025 16:47:00 0
BÖCEK’İN ANTALYALILARA VADETTİĞİ ‘4. RAYLI SİSTEM’ BAŞKA BAHARA KALDI

Antalya’da 4. Etap Konyaaltı-Varsak raylı sistem projesi 1,5 yıl önce ihale edilmesine rağmen hala başlamadı. İnşaat Mühendisi Recep Çalı’nın proje ile ilgili yaptığı açıklama şaşkınlık yarattı.

Antalya’nın ulaşım sorununu çözüm getirmesi beklenen 4. etap raylı sistem projesi, 2024 yılı nisan ayında yapılan ihalesine rağmen henüz temeli atılmadan bekliyor. Geçtiğimiz günlerde Antalya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Serkan Temuçin, “Antalya metroya kavuşuyor” diyerek açıklamada bulunmuştu. 4. etap raylı sistem Konyaaltı-Varsak raylı sistemi güzergah, Akdeniz Bulvarı üzerinden Atatürk Bulvarı’nı takip ederek Antalyaspor Kavşağı’ndan sonra yerin 30 metre altına inecek ve metro olarak devam etmesi planlanıyor. Proje kapsamında Güllük, 100. Yıl, Muratpaşa Camii, Meltem, Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Antalya Büyükşehir Belediyesi, Kızılırmak ve Kızılarık durakları bulunacak. Kızılarık Caddesi üzerinde yer üstüne çıkarak Kepez Belediyesi’nin önüne kadar ulaşacak. Sakarya Bulvarı Kavşağı’nda ise 3. etap raylı sistem hattı ile birleştirilmesi hedefleniyor.

Söz konusu projede birden fazla belirsizlik akıbetini koruyor. Toplam 18 kilometrelik hatta 30 metre yerin altından geçmesi planlanıyor. Ancak proje kapsamında altyapı eksikleri, hatalı güzergah planlaması ve Cumhurbaşkanlığı stratejik yatırım listesine yer alması çalışmalar başlamadı.

KAĞIT ÜZERİNDE PROJE VAR ANCAK TEMEL YOK

İnşaat Mühendisi Recep Çalı, projenin fizibilite çalışması tamamlanmış olsa da uygulama projeleri henüz kesinleşmiş olmadığını ve onaylandığı anlatılmasına rağmen kamuoyuna detaylı bilgiler verilmediğini ifade ederek, “Şu an için Makyol AŞ projeye dair bilgileri biliyor ancak, kamuoyunda netleşmeyen hususlar var. Raylı sistemin iniş noktalarında asansörler bulunmalı, ancak erişilebilirliği engellemeyecek şekilde yürüyerek ulaşım da sağlanmalı. İstanbul ve Ankara’daki sistemlerde olduğu gibi engelsiz erişim sağlanmalı” diye konuştu.

Yaklaşık 12,5 milyar TL’ye ihale edilen proje kapsamında 6 battı-çıktı kavşak, 16 durak (11’i hemzemin, 5’i tünel durağı) ve güzergah boyunca 14 yaya üst geçidi yapılacağını belirten Çalı, “Bu üst geçitlerin çalışmaması, asansörlerin arızalanması gibi sorunlar yaşanabilir. Belediye Başkanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre, Antalyaspor Kavşağı ile Falez Kavşağı arasındaki taşıt yolu yaklaşık 1 kilometrelik kısımda trafiğe kapatılacak ve yer altına alınacak. Bu bölge Yüzüncü Yıl Yaşam Alanı Projesi ile kültür ve sanat merkezi olarak değerlendirilecek” dedi.

SEÇİM BİLDİRGESİNDE YER ALIYORDU

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek’in önceki seçim bildirgesinde projenin bulunmasına rağmen uygulamaya geçirilemediğini aktaran Çalı, konuşmasında şu sözleri kullandı:

 “Bu seçim döneminde hazırlık yapıldığı ve ihale edildiği açıklansa da 30 Nisan 2024 yılından bu yana bir buçuk yıl geçmiş olmasına rağmen projeye başlanmadı. Bunun nedeni stratejik yatırım listesine alınmaması olabilir. Raylı sistemin planlamasında hatalar var. Şehrin imar gelişimi göz önüne alınarak yapılan ulaşım planlaması, insan trafiği ve şehirdeki ulaşım ihtiyacı göz önüne alınarak yapılmalıdır. Ancak proje, yalnızca araç trafiği dikkate alınarak hazırlanmış gibi görünüyor. İnsan trafiği, insanların nerede oturduğu, nereye gittiği ve nerede çalıştıkları analiz edilmeden yapılmış gibi duruyor. En çok araç kullanılan güzergahta raylı sistemin yapılması mantıklı görünse de her araç kullanan kişi raylı sisteme binmeyecektir. Şehrin ekonomisi ve belediyenin mali yapısı dikkate alınmalı. İnsan ve araç hareketliliği değerlendirilerek, gelişmiş şehirlerle benzer modellemeler oluşturulmalı. Gelecek yıllara yönelik gelişim planları ve ulaşım talepleri tahmin edilerek projeler hazırlanmalı.”

 “İHTİYACA YÖNELİK PLANLAMALAR EKSİK GÖRÜNÜYOR”

Raylı sistemlerde altyapı işletme maliyetleri yüksek seviyelere ulaşabileceğine değinen Çalı, “Türkiye’de bu tür sistemlerin büyük bölümü yurt dışından temin ediliyor ve maliyetler oldukça yüksek. Bu nedenle, ulaşım sistemleri ihtiyaca ve gelişime göre planlanmalı. Ancak bu projede maliyet-etkinlik analizleri ve ihtiyaca yönelik planlamalar eksik görünüyor. Şehirde insanları işlerine, evlerine, çarşıya veya pazara en kısa ve verimli şekilde ulaştırmak yerine araçların taşınmasına yönelik bir planlama yapılıyor gibi görünüyor. Mevcut planlamalar, insanların ulaşımına odaklanmak yerine araçların kısa sürede bir noktadan diğerine gitmesine odaklanıyor. Ancak gerçekte şu an trafik çok sıkışık ve ulaşım konusunda büyük sorunlar yaşanıyor” diye konuştu.

ALTYAPI EKSİKLERİ TAMAMLANMADI

Turizm sezonu tam başlamadığı için trafik sıkışıklığının etkisi henüz net olarak görülmediğini ifade eden Çalı, haziran ayında turist akını başladığında mevcut sorunlar daha belirgin hale geleceğini açıkladı.

Çalı, proje kapsamında Konyaaltı hattında eksiklerinin olduğunu söyleyen Çalı, Sarısu bölgesindeki yüzeysel su drenaj projeleri, Boğaçayı, Arı Deresi ve Arapsuyu Dereleri gibi akarsu yataklarının ıslahı, Atatürk Bulvarı ve 100. Yıl Bulvarı’ndaki yağmur suyu tahliye sistemlerinin eksikliği, Çandır çayı Havzası’ndan Muratpaşa’ya iletilen içme suyu hattının korunmaması, Konyaaltı atık su terfi merkezine bağlı büyük çaplı kanalizasyon hatlarının eksiklikleri yer alıyor”

RAYLI SİSTEMİN AÇILMASI 2030’U BULABİLİR

Bahse konu olan altyapı çalışmaları ASAT tarafından yapılması gereken milyarlarca TL’lik yatırımları kapsadığını ancak yatırım planlarında yer almadığını vurgulayan Çalı, ASAT, bu işlemleri tamamlamak için en az 3 yıl gereksinim duyacaktır. Ancak projede inşaatın 3 yıl içinde tamamlanacağı belirtiliyor. Bu sürenin gerçekçi olmadığı ve raylı sistemin açılmasının 2030’u bulabileceği öngörülüyor. Nisan 2024’te ihale edilen raylı sistem projesi halen temel atılamadan bekliyor. Tamamlanma süresi 3 yıl olarak planlansa da projenin 5-6 yıl içinde işletmeye alınması bile gerçekçi bir tahmin olabilir. Bu nedenle Antalya halkının trafik sorunları büyümeden kısa vadeli önlemler alınmalı. B ve C planları hazırlanarak alternatif çözümler üretilmeli” ifadelerine yer vererek sözlerini sonlandırdı. /ANTALYAGÜNDEM

SPOR


GÜNDEM

ANTALYA SGK'DAN KADIN İSTİHDAMINA ÖRNEK DESTEK
TÜRKİYE’DE EKONOMİ 19 ÇEYREKTİR BÜYÜYOR.. 2025 İLK ÇEYREĞİ YÜZDE 2
TRAFİKTE DEVRİM VAR.. ÇOK AĞIR CEZALAR VE YAPTIRIMLAR GELİYOR
EMEKLİYE BAYRAM İKRAMİYELERİ 2-3-4 HAZİRAN TARİHLERİNDE ÖDENECEK
5 AĞAÇ YILDIRIMI MIKNATIS GİBİ ÇEKER.. BUNLARI EVİNİZİN YANINA DİKMEYİN

SON DAKİKA